• „Wiślańskie Żywotki”
    • O projekcie
    • Żywotek
    • Czepiec
    • Mistrz Tradycji
    • Filmy z warsztatów
    • Zdjęcia z warsztatów
    • Wystawa
  • „Mistrzowskie Koszułki”
    • O projekcie
    • Koszułka
    • Męska koszula góralska
    • Mistrz Tradycji
    • Filmy z warsztatów
    • Zdjęcia z warsztatów
  • „Wiślański brucliki i wałaszczoki”
    • O projekcie
    • Mistrz Tradycji
    • „Brucliki”
    • „Wałaszczoki”
    • Filmy z zajęć
    • Zdjęcia z warsztatów
  • „Kyrpce i nowłoki”
    • O projekcie – „Kyrpce i nowłoki”
    • Mistrz Tradycji – kyrpce i nowłoki
    • „Kyrpce”
    • „Nowłoki”
    • Filmy z warsztatów – kyrpce i nowłoki
    • Zdjęcia z warsztatów – kyrpce i nowłoki
  • „Wiślański gunie”
    • O projekcie „Wiślański gunie”
    • Mistrz tradycji – gunie
    • „Gunia”
    • Zdjęcia z warsztatów – gunie
    • Film z warsztatu „Gunie”
  • „Wiślański lónty”
    • O projekcie „Wiślański lónty”
    • Mistrz tradycji – lónty
    • Zdjęcia z warsztatów – lónty
    • Filmy z warsztatów – lónty
  • „Ciasnochy, spódnice, fortuszki i szatki wiślański”
    • O projekcie
    • Mistrz tradycji – ciasnochy, spódnice, fortuszki i szatki wiślański
    • Zdjęcia z warsztatów – ciasnochy, spódnice, fortuszki i szatki wiślański
    • Filmy z warsztatów – ciasnochy, spódnice, fortuszki i szatki wiślański
  • Wiślański Wałaszczoki ze sukna
    • O projekcie „WIŚLAŃSKI WAŁASZCZOKI ZE SUKNA”
    • Mistrz tradycji – „WIŚLAŃSKI WAŁASZCZOKI ZE SUKNA”
    • Zdjęcia z warsztatów „WIŚLAŃSKI WAŁASZCZOKI ZE SUKNA”
    • Filmy z warsztatów „WIŚLAŃSKI WAŁASZCZOKI ZE SUKNA”
  • WIŚLAŃSKIE TRADYCJE
  • Aktualności
  • Strony z wiślańską tradycją
  • Kontakt

to górna część sukni cieszyńskiej (zdobiony haftem gorset), który doszywany był do marszczonej u góry spódnicy, tworząc razem odświętną suknię. Kobiecy strój cieszyński, początkowo noszony przez mieszczanki, zaczął silnie rozprzestrzeniać się na obrzeżach całego Śląska Cieszyńskiego. To oddziaływanie przyczyniło się do adaptacji sukni cieszyńskiej z żywotkiem na terenie Wisły. Z biegiem lat strój ten stał się głównym strojem wiślańskim, z którym identyfikowały się wiślańskie góralki. Jego adaptacja w dużej mierze wyparła tradycyjny żeński strój góralski, składający się z spódnicy (tzw. „lonty”), kabotka i jakli.

Jak więc widać suknia cieszyńska (noszona z koszułką lub kabotkiem, halką, fortuszkiem i in.) na stałe wpisała się w tradycję wiślańską jako oficjalny strój lokalny. Wpłynęło to również na modyfikację wzornictwa oraz sposobu haftowania żywotka na terenie Wisły. Tradycyjne wiślańskie żywotki były bardzo skromne i stonowane. Oplecki (część tylna) żywotka były zdobione haftem ręcznym z motywami inspirowanymi naturą – kwiatami, kłosami, winoroślą itp. W przeciwieństwie do tradycyjnego żywotka cieszyńskiego, żywotki wiślańskie zazwyczaj nie były podzielone bortą na 4 części, przez co ich piękno polegało na subtelnym charakterze wzornictwa. Aktualnie strój cieszyński jest nie tylko stałym elementem folkloru kultury góralskiej ale również produktem regionalnym, wizytówką Miasta Wisła.

2017 © Tradycja | przygotowanie: Marek